I bilden arbetar vi med att använda och lära känna olika material, idag blev det vattenfärger, oljepastellkritor oh silkespspper. Barnen fick välja om de ville göra vantar eller mössor. Visst är de härliga!
Ett antal svenska forskare har förespråkat vikten av kontinuerligt och systematiskt arbeta med att utveckla läsförtåelse hos barn, ungdomar och vuxna. För att göra detta har man börjat använda läsfixare som olika strategier för att ta sig an texter. När dessa strategier tränas på ett medvetet sätt resulterar det i ökad läsförståelse.
Under högläsningen idag presenterade jag en ny läsfixare, reporterna.

Reportern ställer frågor på tre nivåer om texten.
Dessa nivåer är på raden, mellan raderna och bortom raderna. Frågor på raden kan besvaras med information som står direkt uttalad i texten. Frågor mellan raderna är sådana som kräver att läsaren kan hitta svaren på olika ställen i texten och dra egna slutsatser. Detta brukar kallas för att göra inferenser, att läsa mellan raderna. För att svara på frågor bortom raderna krävs att läsaren använder sina tidigare kunskaper och erfarenheter, att de gör text-kopplingar. Reportern används under och efter läsningen.
Sedan tidigare har vi arbetat med spågumman.

Ett antal svenska forskare har förespråkat vikten av kontinuerligt och systematiskt arbeta med att utveckla läsförtåelse hos barn, ungdomar och vuxna. För att göra detta har man börjat använda läsfixare som olika strategier för att ta sig an texter. När dessa strategier tränas på ett medvetet sätt resulterar det i ökad läsförståelse.
Under högläsningen idag presenterade jag en ny läsfixare, reporterna.

Reportern ställer frågor på tre nivåer om texten.
Dessa nivåer är på raden, mellan raderna och bortom raderna. Frågor på raden kan besvaras med information som står direkt uttalad i texten. Frågor mellan raderna är sådana som kräver att läsaren kan hitta svaren på olika ställen i texten och dra egna slutsatser. Detta brukar kallas för att göra inferenser, att läsa mellan raderna. För att svara på frågor bortom raderna krävs att läsaren använder sina tidigare kunskaper och erfarenheter, att de gör text-kopplingar. Reportern används under och efter läsningen.
Sedan tidigare har vi arbetat med spågumman.

Spågumman förutspår och ställer hypoteser om texten genom att titta närmare på rubriker, bilder, bildtexter och textgenre. Denna strategi används innan, under och efter läsningen.Vid läsning av berättande texter handlar förutsägelserna om vad som kommer att hända senare i berättelsen. Vid läsning av faktatexter handlar förutsägelserna om att utifrån sin egen kunskap om ämnet förutsäga vad texten kommer att säga.
Fakta och bilder är hämtade från en "läsande klass" om någon vill läsa mer om läsförståelse och lässtrategier.