fredag 29 september 2017

Hembrev v 39

Hembrev . 39

Denna vecka har det varit lite mer tendens till konflikter på rasterna, jag hoppas att det är tillfälligt. Lektionerna fungerar fortfarande bra och det är mestadels full aktivitet oavsett vad vi gör.

I svenska har vi gjort färdigt faktatexterna om djur och ska presentera dem. Vi arbetar vidare med vårt serietema, lär oss både hur vi skissar och tänker när vi ritar och skriver. I svenska skriver ju också en lärgrupp/vecka i bloggen vad de tycker vi har lärt oss. Sex barn/vecka går till förskolan och läser för dem på en av deras läsvilor. Detta är nu eftertraktat och det är nyttigt att läsa för en annan mottagare än vad eleverna brukar.

I No/Sv/bl har vi också lyssnat på dikter om djur och tränat på att göra bilder som hör ihop och samspelar med texten. Dessa sitter nu i kapprummet.

I matematik har vi fortsatt arbeta med bråk, i vår mattebok, genom spel, stenciler och olika övningar, både ute och inne. Som jag berättade på föräldramötet gör inte alla allt, utan ibland delar vi på oss, gör grupper eller uppgifter utifrån vilka behov eleverna har. Så arbetar vi även när Ulrika och Charlotte är i gruppen. Fråga om du undrar över något!
I matematik har eleverna gjort en egen bedömning av sitt lärande och utveckling i lärandematrisen i unikum, min bedömning finns också i Unikum. Ni ser det som E (elev) eller L (lärare) i de rutor vi har klickat i. Vi arbetar för att eleverna ska kunna se och därmed ta ansvar för sitt lärande. Vi vill att de ska veta vad som är nästa steg att fokusera på. Det är en träningssak och det kommer ta olika lång tid att ta till sig och förstå men vi arbetar för att möjligheterna ska finnas.

I engelska har vi fortsatt arbeta kring My house och vad olika rum heter genom att ställa frågor till varandra och spela ett spel.

I so har vi fortsatt arbeta med barnkonventionen och barns rättigheter, Sofi, lokal barnombudsman har eleverna skrivit frågor till och denna veckan har vi fått svar. Vi har haft klassråd på ett lite nytt sätt, varje lärgrupp diskuterar en av punkterna sedan skriver de in sina synpunkter i en digital anslagstavla. Därefter samlar vi ihop vad alla tänker och tycker så det blir gemensamt. Jag ser att alla är delaktiga på ett annat sätt än vid ett traditionellt klassråd.
Datum att komma ihåg!
10/10 uppmärksammar vi 175-årsjubilét av grundskolan
11/10 kommer Annika KPE till oss och sjunger körsång igen
v. 42, 43, 45 är det utvecklingssamtalsveckor. Titta igenom unikum inför ert samtal.
v. 44 är det lovvecka