fredag 6 oktober 2017

Hembrev v 40

Hembrev . 40

I svenska har har vi arbetat vidare med våra serier och med att förbereda inför utvecklingssamtalen. Eleverna har förberett i Unikum och genom att fylla i en stödstruktur för att hålla i sitt samtal själv, så som i våras. Det gör att vi inte kommer ha unikum framför oss vid samtalet, så förbered er genom att titta innan. Har ni speciella frågor är det bra om ni meddelar dem innan så jag hinner förbereda mig på dem. Jag gör bedömningar i fliken kunskaper i varje ämne nu inför samtalen, vill ni veta mer specifikt kring varje ämne finns det som vanligt i lärandematrisen som jag bedömer i när varje område är slut. Påminner om läsläxan i svenska! Det är på måndagar vi har möjlighet att lyssna på den.

No:n har vi i veckan kopplat ihop med svenskan genom att arbeta med faktatexter. Vi har sett en film om älgen och i varje lärgrupp fördelas ansvaret att lära sig lite extra om ett område såsom älgens utseende, hur den lever, vad den äter och om älgens ungar. Därefter har eleverna med samma område fått sammanstråla och delge varandra vad de lärt. Detta har mynnat ut i tanketräd som ett stöd inför skrivandet. Därefter har vi skrivit en gemensam faktatext om älgen som vi kommer att lästräna och muntligt presentera för varandra vad vi lärt oss. Nästa vecka arbetar vi vidare med nya faktatexter om räven och tränar på att skriva dem i lärpar utifrån den strukturen vi använt denna vecka.

I matematik har vi arbetat med att formulera problem utifrån en bild ur en Mamma Mu bok. Vi har pratat om att vad som behöver finnas med, t ex en text, ett tal, ett räknesätt. Vi modellerade tillsammans först, därefter arbetade lärparen med att skriva ett matematiskt problem och till sist har eleverna arbetat enskilt. De har fått skriva in sina problemformuleringar i en site där de har kunnat lösa varandras uppgifter och kamratbedöma dem. Vi har också påbörjat vårt nya område som handlar om geometri genom att repetera de geometriska formerna och deras namn, både enskilt och tillsammans i grupper utomhus. Vi fortsätter med att prata om figurernas egenskaper och hur de hör ihop/skiljer sig.

I engelska har vi repeterat färgerna och tränat på en ny sång om färgerna, vi har övat på left/right/in the middle samt point at...

So i veckan har berört barnkonventionen, eleverna har fått sortera artiklar som de anser hör ihop och förklara varför de tänker som de gör. Intressant och givande samtidigt som de bekantar sig med de olika artiklarna. Vi har också börjat läsa nyheter, tidigare har vi tittat på nyheter, på minibladet.se. Under ett klassråd har vi också röstat fram två representanter till kamratisarna.

I bilden har vi fortsatt träna på att beskriva känslouttryck på olika vis och denna gången har vi gjort gemensamma bilder och arbetat med vaxkritor.
Datum att komma ihåg!
10/10 uppmärksammar vi 175-årsjubilét av grundskolan
11/10 kommer Annika KPE till oss och sjunger körsång igen
20/10 kommer vi att uppmärksamma kemins dag.
v. 42, 43, 45 är det utvecklingssamtalsveckor. Titta igenom unikum inför ert samtal.
v. 44 är det lovvecka