Hembrev . 42
I svenskan har vi arbetat färdigt med Bamseserierna, med texten till bilden och med faktatexten om räven. Halva klassen har påbörjat en text om en port - vad och vem finns innanför porten? Den andra halvan har gjort porten i bilden, nästa vecka byter vi. Det är en träning i att få texter och bilder att samspela. Vi har också fortsatt vårt arbete med att texta - träna handstil. Ett av målen i svenska i åk 3 är att kunna skriva läsligt för hand och nu börjar motoriken generellt sett vara färdig hand -öga koordination.
Kemins dag firas genom samarbete med åk 6 hela dagen, vi ser film, vi lär oss om och att göra labbrapporter och vi experimenter.
I matematik har vi arbetat med de geometriska kropparna klot, kon, rätblock. Vi har också bekantat oss med linje, sträcka och punkt. Samt börjat träna på att mäta sträckor - det kan vara svårare än man tror :).
I engelska har vi påbörjat ett nytt kapitel som handlar om nummer 1-10 och veckodagarna. Vi har i lärparen tränat på att översätta en text och sedan dramatisera den.
Vi fortsätter arbetet kring barnkonventionen i So genom att arbeta rätten till utbildning under denna veckan. Vi fortsätter också läsa och titta på nyheter.
Vi startade projektet med åk 6 och programmering genom att försöka förstå vad programmeringen är och hur noga det är att kommandona kommer i rätt ordning. Vi såg även en kort film om detta, försökte programmera en “robot” och berättade för varandra i blandade grupper vad vi lärt oss om programmering. Nästa vecka fortsätter vi med att eleverna ska få programmera en hälsning. Roligt när vi kan samarbeta även över klassgränserna och det är naturligt att lära tillsammans även så.
Datum att komma ihåg!
v. 43, 45 är det utvecklingssamtalsveckor. Titta igenom unikum inför ert samtal.
v. 44 är det lovvecka
v. 9/11 är jag på utbildning, Kattis och Caterina arbetar i klassen